ساجد کوچولوساجد کوچولو، تا این لحظه: 10 سال و 4 ماه و 23 روز سن داره

امانتی خدا

ماساژهای و فعالیت های لازم دوران نوزادی

1392/10/4 14:39
نویسنده : raja
843 بازدید
اشتراک گذاری

سلام جوجو کوچولوی مامانی.نیشخند

بیا با هم بازی و ورزش بکنیم پسرم قوی شه به لطف خدا...از خود راضی

 

حرکت 1

سن تمرین : از هفته اول تولد تا ماه چهارم بعد از تولد

هدف تمرین: یک تمرین کششی و لذتبخش در ناحیه و اندامهای فوقانی

نحوه انجام تمرین : این تمرین بر اساس رفلکس نوزادی چنگ زدن است . قطعا تاکنون تجربه کرده اید که اگر انگشت خود را با دستان مشت کرده نوزاد لمس کنید ، او انگشتان خود را باز کرده و انگشت شما را در مشت خود می گیرد و شما می توانید نیروی انگشتان مشت شده او را روی انگشت خود احساس نمایید.

اکنون با استفاده از این قابلیت نوزاد، به تشریح تمرین می پردازیم . با ملایمت با انگشتان سبابه هر دو دست خود به ترتیب دستهای کودک را لمس کنید. اینکار باید با حوصله انجام شود ( تا زمانیکه کودک هر دو انگشت مادر یا پدر را بگیرد(.

 

در این حالت هر دو اندام فوقانی او را مطابق شکل با ملایمت به سمت بالا کشش دهید ، تا جایی که پشت کتف ها و شانه کودک اندکی از زمین فاصله بگیرید و سپس دوباره او را به جای اول برگردانید . اوایل سه نوبت اجرا در طول یک روز کافی بنظر می رسد ، که می توان در طول هفته ها بتدریج تعداد تکرار ها را در هر نوبت افزود . توجه کنید که این رفلکس همچون سایر رفلکس های نوزادی در سنین بالاتر کم کم محو می شود.

لذا در ماههای بعدی که احساس نمودید کودک انگشت شما را محکم نمی گیرد باید با حمایت سایر انگشتان خود سعی نمایید حالت مناسب تمرین (ارتباط انگشت شما و مشت کودک) را ایجاد نمایید.

 

حرکت 2

سن تمرین : مشابه حرکت 1

هدف تمرین: کشش عضلات اندام فوقانی خصوصاً پشت کتف و شانه و بازوها

نحوه انجام تمرین : اساس این تمرین نیز مشابه حرکت 1 است و نحوه اجرای آن نیز تا حدود زیادی با تمرین قبلی مشابهت دارد . بدین ترتیب که ابتدا مشابه حرکت 1 دست خود را در دست کودک قرار می دهیم و همراه با ایجاد کشش ملایم در اندامهای فوقانی کودک، هر دو دست خود را بحالت متقاطع در می آوریم و به سمت پایین)هر دو پهلوی کودک(هدایت می کنیم.

این حرکت باید ملایم و بدون صرف هرگونه فشار از سوی والد بر اندامهای کودک اجرا شود و هدف باید صرفا حرکت و کشش ملایم باشد . برای شروع سه تکرار کافی خواهد بود و بتدریج در طول زمان می توان آنرا افزود . این کشش حس بسیار مطلوبی برای کودک ایجاد خواهد کرد و باعث احساس نشاط بیشتر او می شود.

 

حرکت 3

سن تمرین: ماه اول تولد

هدف تمرین: کشش ملایم اندام های فوقانی و تحتانی

نحوه انجام تمرین : اندامهای فوقانی و تحتانی نوزادان ، بخصوص در مفاصل آرنج ، ران و زانو تمایل به حفظ و نمایش حالت خمیدگی خاصی هستند که تابعی از فرم بدن در زندگی جنینی ایشان است . بتدریج هرچه سن کودک افزایش می یابد. این خمیدگی ها کمتر می شود و اندامها  به فرم اصلی خود ) کشیده و صاف ( نزدیکتر می شوند.

 

حرکت 4

سن تمرین : روز اول تا پایان ماه اول تولد

هدف تمرین: تقویت جنبش پذیری

نحوه انجام تمرین : این تمرین نیز براساس یکی دیگر از رفلکس های دوران نوزادی طراحی شده است. شاید تا کنون دیده باشید که اگر نوزادی را در وضعیتی شبیه حالت ایستادن قرار دهیم و کمی او را حرکت دهیم او با حالتی شبیه بالا رفتن از پله شروع به حرکت دادن پاها می کند. در این حالت روی یک میز یا هر سطح مرتفع مناسب دیگر چند کتاب را به فرم پله

ای بچینید. سپس همان حالت یاد شده را روی میز – رو به کتابها – برای کودک ایجاد کنید و او را در مسیر کتابها به بالا هدایت کنید . کمک پدر یا مادر از طرفین زیر بغل کودک اعمال می شود.

تذکر مهم : وقت کافی را صرف نمایید تا کودک به هیچ وجه وزن خود را روی پاها تحمل نکند و فقط تماس کف پا با سطح حاصل شود . طبیعتا تحمل تمامی وزن کودک باید بوسیله پدر یا مادر صورت گیرد.

همچنین مراقب گردن نوزاد باشید چرا که در این سن نوزاد قادر به نگه داشتن گردن نمی باشد. لذا توصیه موکد می شود که کمک پدر یا مادر صرفا جهت حفظ حالت سر و گردن و حمایت آن در تمام طول تمرین وجود داشته باشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به امانتی خدا می باشد